tiistai 31. maaliskuuta 2009

Keskeneräinen

Täräytetään se nyt ensin sillä tavalla suoraan ja kiertelemättä, sitten voin kertoa vähän taustoja:
Minä en ole vielä valmis tulemaan kotiin, siispä nähdään hei sittenkin joskus joulun jälkeen ellei tule takaiskua.

Tosiaan torstaina aamulla host-äiti heitti että "Jäisit nyt edes Riikka jouluksi!" ja minä olin hieman huuli pyöreänä että mitäs hemmettiä! Viime kesästä asti hän on tehnyt selväksi että tahtoo vaihdon olevan kesällä, joten mikäli jatkoa mietitään niin sen pidennyksen täytyy sitten olla 12kk, ei 6 taikka 9, jotka ovat järjestöni (STS) tarjoamat lyhyemmät vaihtoehdot. Nyt kuitenkin torstai-aamuna ääni kellossa oli toinen. Pisti vähän tytön miettimään!

Pohdintaa. Pohdintaa.

Valitin Emmille ja uikutin kun en tiedä. Sitten illalla kävin reilu puolen tunnin maratonpuhelun Nadjan kanssa, joka itse paini saman päätöksen kanssa vuosi sitten, ennen kuin päätti jäädä vielä toiseksi vuodeksi. Nadjan kanssa puhuminen helpotti aivan hirveästi, se kun osasi tuoda esiin kysymyksiä joita se oli itse pohtinut päätöstä tehdessään, ja kysymyksiä joita olisi ehkä kannattanut pohtia. Esimerkiksi:
  • Vaikuttaako jääminen jotenkin kuvioihin kotimaassa sitten kun palaat? -No ei. Koulujen pääsykokeet on kuitenkin vasta keväällä, puoli vuotta ei muuta meikäläisen menoa hullua hurskaammaksi.
  • Mikä on miinuslistan isoin ongelma ja kuinka paha se on? -Varmaan tuo host-isä, joka ottaa päähän hyvinkin tehokkaasti kun niikseen tulee. Mutta jos miettii pluslistaa paperin toisella puolella, niin se ei taida olla tarpeeksi iso miinus.
  • Milloin kaverit lähtee? Jäätkö tänne sitten yksin pitkäksi aikaa? (Koska silloinhan ei ole enää sitten ollenkaan yhtä hauskaa...) -Kaverit lähtee tipoittain, viimeisimpänä varmaan sitten Emmi, jolla työt loppuu joskus syyskuussa. Mutta sen jälkeenhän mullakin on enää pari kuukautta, ja hei, uusia kavereita kehiin naiset ja herrat!
Joten lopulta tulin siihen tulokseen, että pluslista oli vaa'assa painavampi. Se, että saan sitten viettää kesän täällä rauhassa ilman lähtöpaniikkia, oli jotenkin todella tärkeää mulle. Tuntuu jotenkin tyhmältä alkaa hommailla lähtöä nyt, kun vihdoin on mukavaa ja kotoisaa, ja osaan liikkua täällä. Hetki vielä lisää! Sitten puolen vuoden päästä, joulun tai vuodenvaihteen korvilla, olen varmasti jo aivan kypsä tulemaan pois.

Nyt sitten järjestellään asioita niin että saataisiin pidennys toimimaan. Eli toisinsanoen selvitellään järjestöltä päivämääriä jolloin vaihto sitten tapahtuisi ja keskustellaan että miten se oikeasti toimii talvella, jolloin arki rullaa paljon kiireisempänä eteenpäin. Toistaiseksi näyttäisi hyvältä ja voisin tosiaankin jäädä.

Päätöksen tekeminen oli kauhean ahdistavaa. Oli jotenkin vaikea lyödä se viimeinen naula arkkuun ja sanoa ihmisille että kyllä minä tahdon jäädä. Kuitenkin kun se oli tehty ja homma raukesi, tuli hirmuisen helpottunut olo. Minun ei tarvitsekaan kiirehtiä täältä pois! Sain hieman lisää aikaa, ja juuri nyt tuntui siltä että juuri sitä tarvitsen. Suomessa minulla ei oikeastaan juuri nyt ole muuta kuin ystävät ja perhe, ja minä olen siitä onnekas lapsi, että voin hyvillä mielin itsevarmasti sanoa niiden olevan siellä vielä puolen vuoden pidennyksen jälkeenkin.

No juu. Tämän päätöksen kanssa siis painin torstain ja perjantain, kunnes sitten perjantai-iltana ilmoitin host-äidille että "Mun Kurt (siis Cobain seinälippu) tahtoisi kyllä vielä olla teidän seinällä jouluun asti..." Tämän ilmoituksen tein nuoremman Tae Kwon Do -vyökokeessa, jossa pikkumies suoritti itselleen uuden, punaisen vyön:Vyökokeen jälkeen lähdettiin siitä porukalla (minä, lapset, host-vanhemmat ja host-isän vanhemmat) ravintolaan syömään illallista ja oli oikein mukavaa.

Lauantaina oli sitten kaverilla pienimuotoiset illanistujaiset tuolla reilun tunnin päässä Jerseyn metsissä, järven rannalla. Tai siis, kaverin vanhemmat ne siellä järven rannalla asuvat, mutta kaveri oli kissavahtina ja koska hänellä oli synttärit tuossa viikko takaperin niin piti hieman juhlistaa. Siispä nappasin Emmin mukaan ja ajeltiin pimeitä ja sateisia metsäteitä, kunnes löydettiin perille ja päästiin nautiskelemaan hauskasta seurasta. Oli varsin kiva ilta, kaikki uudet tuttavuudet oli hirmuisen kivoja ja juttua riitti vaikka mistä!

Sunnuntai-aamuna keräiltiin itsemme autoon ja aina vaan jatkuvassa vesisateessa ajeltiin väsyneinä kotio. Allekirjoittaneen piti lähteä vielä järjestön Au Pair -tapaamiseen, väsytti tai ei. On tullut aluevalvojalta hieman palautetta kun porukka ei ole käynyt tapaamisissa, ja nyt sitten oli pakko näyttää naamaa paikalla. Myönnettäköön tosin, että olin huono ihminen ja väitin nukkuneeni pommiin niin että menin vasta tunnin myöhässä paikalle (jonka myötä minun tarvitsi olla siellä vain tunnin). Oli toki tärkeääkin tavata tuo aluevalvoja, koska tahdoin hieman kysellä tuosta pidennyssysteemistä, lähinnä että onko ne päivämäärät vaihdolle sitten millaisia.

Tämä viikko on lähtenyt käyntiin kiireisesti. Host-äiti on työmatkalla Californiassa, joka jättää arkea pyörittämään minut ja host-isän, joka työskentelee noin 12-13 tuntia päivässä. Nuoremmalla alkoi myös baseballin joukkuetreenit tällä viikolla, joten hässäkkää riittää! Isovanhemmat ovat onneksi aivan ihanasti apuna. Maanantaina he tulivat tänne illallisen kanssa ja torstaina isoäiti auttaa minua lasten kuskaamisessa kun niillä menee harrastukset niin päällekäin ettei pysty repeämään moneen paikkaan kerralla! Host-äitikin on toki sen verran menossa mukana, että kun nuo uudet treenit alkoi niin minä sähköpostitse pidän häntä ajan tasalla että mikä täällä nyt on aikataulu ja meno.

Eiköhän tämä tästä, ihan hyvin tuo host-isä on sen sisäistänyt että minun pitää viimeistään 7:50pm päästä lähtemään Tae Kwon Do -treeneihin. Pointsit sille siitä, tänäänkin isoäiti oli paikalla päästämässä mut töistä, ilman että minä edes tiesin asiasta ennen kuin rouva oli keittiössä seisomassa! (Ja host-isä itse siis kyllä tuli kotiin hyvinkin pian mun lähtemisen jälkeen, en sitten tiedä miksei pojat voineet sitä varttia olla täällä keskenään kun ovat he ennenkin olleet...)

Huomenna lienee mulla pari pirteää ja iloista lasta, kun mun tullessa treeneistä (ysin jälkeen) olivat kaikki vielä alakerran olkkarissa katsomassa telkkaria... No, jos paistais aurinko niin ehkä se siitä lähtee rullaamaan. Au Pairille teetä ja auringonpaistetta niin ei haittaa vähän kiukkusemmatakaan lapset.

9 kommenttia:

E kirjoitti...

Nyt oon kyllä vähän loukkaantunu, et muistanu yhtään että oonhan minä täällä! Kesällä meen kyllä Suomeen mutta syyskuussa takas, joten mie oon ainakin sinua ihan mielellään viihdyttämässä täällä isossa maailmassa :) Nyt tiedän jo kaks ihmistä, Ritan ja sinut, jotka tulee olemaan myös syksyllä vielä täällä, jei!

Anonyymi kirjoitti...

Äippä täällä haikein mielin toteaa, että ei kai se puoli vuotta ole sen pidempi aika täällä kotosuomessa kuin siellä rapakon takanakaan. Päätös oli varmaan ihan oikea - kun noita perusteluja lukee. Haluaisitkohan viettää loppukesästä pitkän viikonlopun äipän kanssa Central Parkissa ? Jos - niin täältä tullaan :)

Anonyymi kirjoitti...

Ihmisenä:
Mulle tuli hirmuisen hyvä mieli kun luin tämän. Ihana, että jäät - eipähän jää kaihertamaan että oisko sittenkin pitänyt. Tollasia mahdollisuuksia ei tarjoudu kuitenkaan ihan joka päivä, joten niihin pitää tarttua kun on tilaisuus.

Frendinä:
HAIST KUKKANE ON JO LIIAN IKÄVÄ!

Mutta ihan tosi ihana, että sait päätöksen tehtyä ja nyt on mieli rauhaisa sen suhteen. Ehkäpä saisi katsottua syksyllä reissun itekin sinne suuntaan... Pitänee pistää mietintämyssyyn!

- piunu

Anni kirjoitti...

Onnittelut siitä, että onnistuit tekemään päätöksen. Ehkä jossain vaiheessa kaduttaa kun host-isä oikein ottaa päähän, mut voin luvata ettei mieli olis pelkkää aurinkoa täälläkään syysloskassa rämpiessä :D Ja hei, jos mun työharjottelujutut onnistuu ja lähen kohta pois, ei tänne kannattaiskaan tulla kun mä en oo tääl enää ;)

riiks kirjoitti...

Hei Riikka!
Kirjottelen vanhan blogini tunnuksilla jotta sun ois helpompi ehkä muistaa minut! :D
Selailin sinun vanhoja kirjotuksia ja koitin selvittää että missä päin New Jerseytä oletkaan.
Nimittäin saavuin itse eilen NJ:in, Mount Oliveen, ja Flanders ontää alue missä nää asuu. Tulin takaisin aupparoimaan 3kuukaudeksi ja nyt pitäs saada aika kulumaan muutenki ku vaan aina kotona istumiseen.
Olis huippua jos voitas nähdä joskus tai jotain ! :>
-Riikka-

Riikka kirjoitti...

Eveliina! Miten mä jotenkin kuvittelin että sä lähdet ihan kokonaan kesällä! Hyvin oon taas hei mukana :D Ja Ritakin! Voidaan siis sitten koko syksy hengailla Ritalla Justinia bongailemassa, right? :D

Äippä, luulisin tuon pitkän viikonlopun onnistuvan. Voin siitä D:ltä kysellä että miten tommoset vapaapäivät (esim. pari päivää joko to ja pe tai pe ja ma, miten nyt sit meinasit) onnistuis. Uskon ettei ole ongelmaa. Varsinkin kesälomien aikaan se on vielä helpompaa kun on menoa vähemmän niin on helpomi isovanhempien tuurata.

Laura, oot vähän ihana :P Mikäli päätät tulla tänne rapakon taa niin huutele sitten kovaan ääneen niin voidaan kehitellä jotain TODELLA LAADUKASTA ajanvietettä!

Anni, osuit naulan kantaan! Oikeastaan, kuulin Katjalta päivityksen että oisit lähdössä poies Suomesta taas, ja sen pohjaltahan mä lopullisen päätöksen tein.

Tervehdys kaimani! Aika huippua että olet taas tällä puolen vettä! Katselin tuolta GoogleMapsistä (ah, mikä ihana keksintö!), että olet vajaan tunnin (n. 50min) päässä meikäläisestä. Koska mä yritän omaa tarkkaa sijaintiani olla mainitsematta täällä, niin pistäpä mulle mailia riikka-emilia(a)hotmail.com niin voidaan vaikka kehitellä jotain tekemistä :)

anni kirjoitti...

HOOVEE MUT KATOKIN JUMALAUTA ET HILAAT SEN PERSEES TÄNNE SIT KUN JACKON AIKA KOITTAA !!!! :'( yh. no sit voin luvata et ainakin oon upee missi jos saan viel puol vuotta lisäaikaa tuunata tätä mun varttani :D ahahahahaha et tunnista mua enäää muahahahahahahahahaaaaaaaa !

-hink

Anonyymi kirjoitti...

En tykkää! Paheksun, vastustan!
No ei vaan, mikäli tuntuu oikealta niin sen on oltava oikein. <3

-Helmi

Riikka kirjoitti...

Ahhaha anni oletpa sulava :D Mut älä huoli, Miikkaelia en missaa! Sie se vaan hoikistut, mutta on hei mullakin missio! Mä en oo vielä ihan satakilonen, tartten lisää lihotusaikaa!

Helmi, älä paheksu taikka vastusta. Tää vaan meinaa sitä että sä et saa a)avioitua vielä ennen vuotta 2010 tai b)saada penskaa ennen em. tulevaisuuden määritelmää. Et oo tarkkana siellä!
<3