perjantai 17. heinäkuuta 2009

Rantaelämää 6.7.-8.7.

Itsenäisyyspäivän aamuna host-perheeni suuntasi auton nokan kohti etelää ja Jersey-rannikon Long Beach Islandia. Koska perheen oli tarkoitus lomailla saarella kokonainen viikko, iski meikätytöllekin siihen sitten ylimääräistä lomailua. Jes!

Suunnitelmien muotoutuessa host-äidin äiti, siis isoäiti-A, soittaa rinpautti mulle ja kutsui luokseen kyläilemään. Isoäiti-A asustelee rannikolla itsekin, ja suunnitelmaksi tehtiin tiistaille visiitti LBI:lle host-perheen luo, ja sitten keskiviikko-iltana suuntaisin takaisin kotiin.

Siispä maanantaina hyppäsin autoon aurinkorasvojen ja uimakamojen kera, ja suuntasin itsekin host-perheen perässä kohti hiekkarantoja. Isoäiti-A:n hyvien ohjeiden avulla löysin perille ongelmitta, ja kamat vierashuoneeseen nakattuani lähdettiinkin kaikki kolme (isoäiti-A, isoisä-K sekä minä) ajelulle rantaa pitkin, katselemaan vähän merimaisemia. Iltapäivä oli aurinkoinen ja istuskeltiin jokunen tovi rannan tuntumassa nauttimassa merituulesta.

Maanantai meni rentoillessa. Rantafiilistelyn jälkeen syötiin isoäiti-A:n kokkailema herkullinen illallinen, istuskeltiin takapihan terassilla hetki viinilasillisten äärellä, sitten katsottiin leffaa ja syötiin jätskiä.

Tiistai-aamuna herättiin sitten ajoissa (no... vapaapäiväksi ajoissa) ja pakattiin LBI-kamat autoon. Aamiaisen jälkeen matkaan, ja perille päästiin puoliltapäivin. Host-perheen talo oli aivan rannalla, ja heti autosta päästyämme paineltiinkin upottamaan varpaat kuumaan hiekkaan.
Suolavesi kirvelsi silmissä, kun pelleiltiin penskojen kanssa aallokossa (oli sopivasti aurinkoinen mutta tuulinen päivä), ja allekirjoittanut muisti taas miksi tykkää sitten kuitenkin enemmän Suoemen järvivesimeiningeistä. Se meriveden suola on vaan ärsyttävää!

Rantailusta tarpeeksi saatuamme siirryttiin talolle, jossa istuin kuistilla suojassa auringolta ja nautiskelin näkymästä:
Porukalla käytiin vielä illallisella, jonka jälkeen minun ja isovanhempien oli aika lähteä kotia kohti. Yhdeksänvuotias serkkutyttö tuli meidän kyydillä myöskin. Se on aika mahtava neiti, hirmusen fiksu ja hauskaa seuraa!

Keskiviikkona sitten viime syksynä onnettomuudessa loukkaantuneen isoisä-K:n kotihoitoapulainen tuli muutamaksi tunniksi talolle, ja minä ja isoäiti-A päästiin rannalle. Ensin käytiin kävelemässä, ihastelemassa ranta-alueen nättejä taloja:
Siellä oli myös suloinen telttakylä, jossa oli vierivieressä kesäasuntotelttoja. Hassuja kaksihuoneisia asumuksia, joissa voisin vannoa olevan jokseenkin kuuma!
Huomatkaa amerikanlippurivi...
Käytiin lounaalla kivassa ravintolassa, jonka terassi avautui rannalle ja syömisten jälkeen istuttiin pari tuntia rannalla nautiskelemassa veden kohinasta. Kellon lähestyessä viittä suunnattiin takaisin talolle, mentiin vielä illalliselle läheiseen kivaan ravintolaan ja sitten oli minun aika lähteä ajelemaan kotiin kohti pohjoista. Ajomatka sujui kivasti ilman sen kummempia ruuhkia. Ainut oikea liikennejumi oli ihan loppumetreillä, ja siitäkin pääsin pois aika nopeasti kun vaihdoin reittisuunnitelmaa.

Hyvä oli reissu ja oikein hauska miniloma tähän väliin. Isoäiti-A:n luona täytyy ehkä tässä kesällä mennä käymään uudestaankin!